Om een laadpunt te installeren sluiten we op de meterkast een aparte installatieautomaat en aardlekschakelaar aan om de veiligheid te waarborgen. De kabel naar het laadpunt moet dik genoeg zijn om langdurig een grote hoeveelheid vermogen te kunnen leveren zonder oververhitting. Naast de voedingskabel moet het laadpunt ook verbonden worden met internet, via een internetkabel, wifi of simkaart. Voor de beste verbinding wordt aangeraden om een internetkabel te gebruiken. Optioneel kan Dynamic Load Balancing worden toegepast, waarbij de slimme meter wordt uitgelezen of een aparte meter wordt geïnstalleerd. Indien gewenst kunnen we van te voren bij u langs komen om te kijken wat er nodig is voor de installatie van een laadpaal. We zullen de meterkast inspecteren en de geschiktheid van de slimme meter voor smart charging controleren.
Dynamic Load Balancing, ook wel bekend als ‘smart charging’, past de laadsnelheid van de auto aan op de beschikbare stroomcapaciteit in uw woning op dat moment. Wanneer er weinig stroom wordt verbruikt in uw woning, laadt de auto snel op en wanneer er meer stroom wordt gevraagd in uw woning, vertraagt de laadsnelheid om overbelasting te voorkomen. Zo kan de auto optimaal worden opgeladen zonder dat er extra stroomcapaciteit nodig is. Ook voorkomt dit dat u de wasmachine niet kun aanzetten of niet elektrisch kunt koken omdat de auto aan de laadpaal staat.
Om Dynamic Load Balancing toe te passen, moet het stroomverbruik gemeten worden en worden gecommuniceerd naar de laadpaal. Vaak kan dit gerealiseerd worden door een koppeling te maken tussen het laadpunt en een geschikte slimme meter. Indien er geen geschikte slimme meter aanwezig is, kan deze worden vervangen of kan de stroom worden gemeten met een aparte meter.
Het is belangrijk om te beseffen dat zonnepanelen alleen overdag energie opwekken. Dit betekent dat als u overdag niet thuis bent, uw auto niet kan worden opgeladen met zonne-energie. Omdat doorgaans energie nog niet word opgeslagen, leveren de zonnepanelen automatisch terug aan het net. Bovendien kan het zijn dat de energie die overdag wordt opgewekt niet voldoende is om uw auto volledig op te laden, waardoor u mogelijk toch afhankelijk bent van energie uit het net. Wanneer de hoeveelheid energie die wordt opgewekt hoger is dan het energieverbruik in het gebouw, wordt er energie terug geleverd aan het net. Echter, als het energieverbruik inclusief het opladen van de auto hoger is dan de opgewekte energie, wordt er geen energie terug geleverd. In dat geval moet er extra energie uit het net worden gehaald om de auto op te laden.
Thuis 22 kW laden is mogelijk, maar hangt af van verschillende factoren. Ten eerste is het belangrijk om te weten of de elektrische auto het laden met een hoger vermogen aankan. Daarnaast moet je controleren of de elektrische installatie in je huis het hogere vermogen aankan en of de laadpaal die je gebruikt een 22 kW-lader is. In de meeste gevallen is 11 kW echter voldoende voor thuisladen.
Autorisatie bij een laadpaal verwijst naar het proces waarbij een elektrische voertuig (EV) eigenaar toestemming geeft om zijn of haar voertuig op te laden bij een specifieke laadpaal. Dit kan worden gedaan door middel van een pasje, een app, of een andere vorm van identificatie die verbonden is met het account van de EV-eigenaar.
Het autorisatieproces zorgt ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers hun voertuigen kunnen opladen bij de laadpaal, en voorkomt daarmee dat niet-bevoegde personen toegang krijgen tot de stroomvoorziening. Dit helpt ook om de kosten van het opladen te beheren en te controleren, aangezien alleen de geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot de laadpaal.
Het autorisatieproces kan verschillen afhankelijk van de laadpaal en de dienstverlener die het beheert. Sommige laadpalen hebben bijvoorbeeld een RFID-lezer die het pasje van de gebruiker scant en autorisatie verleent op basis van het bijbehorende account. Andere laadpalen maken gebruik van een mobiele app waarmee gebruikers hun laadsessie kunnen starten en beëindigen, en vereisen dat de gebruiker zich vooraf registreert en een betaalmethode koppelt aan hun account.
Over het algemeen is autorisatie bij een laadpaal een belangrijk onderdeel van het gebruik van elektrische voertuigen en helpt het om de toegang tot de stroomvoorziening te beheren en te controleren.
De laadsnelheid bij een elektrische auto verwijst naar de snelheid waarmee de batterij van het voertuig wordt opgeladen. Dit kan worden gemeten in kilowatts (kW) of miles of kilometers per uur (mi/h of km/h). De laadsnelheid is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de capaciteit van de batterij, het type laadpaal dat wordt gebruikt, en het vermogen van de laadpaal.
Er zijn drie hoofdcategorieën van laadsnelheden bij elektrische auto’s:
-
Trage laadsnelheid: Dit verwijst meestal naar het opladen van de batterij via een standaard stopcontact, waarbij de laadsnelheid typisch beperkt is tot 3-4 kW. Deze laadsnelheid is handig als je thuis bent en de auto ’s nachts of gedurende een langere periode kan opladen.
-
Snelle laadsnelheid: Dit verwijst naar het opladen van de batterij bij een laadpaal met een hoger vermogen dan een standaard stopcontact. De laadsnelheid kan variëren van ongeveer 7 kW tot 22 kW, afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal en de auto. Dit type opladen wordt vaak gebruikt bij openbare laadstations.
-
Ultrasnelle laadsnelheid: Dit verwijst naar het opladen van de batterij bij een laadpaal met een zeer hoog vermogen, zoals bijvoorbeeld bij snellaadstations. Hierbij kan de laadsnelheid oplopen tot wel 350 kW, waardoor het mogelijk is om de batterij van het voertuig in een relatief korte tijd volledig op te laden.
Het is belangrijk om te onthouden dat de laadsnelheid van een elektrische auto niet alleen afhankelijk is van de laadpaal en de auto, maar ook van de staat van de batterij en de omgevingstemperatuur. Een koude batterij zal bijvoorbeeld langzamer opladen dan een warme batterij. Daarom kan de laadsnelheid verschillen, zelfs bij het gebruik van dezelfde laadpaal en dezelfde auto, afhankelijk van de omstandigheden.
Ja, het is mogelijk om een caravan te trekken met een elektrische auto, maar er zijn enkele belangrijke zaken waarmee rekening gehouden moet worden.
Allereerst is het belangrijk om te weten wat het trekgewicht van jouw elektrische auto is. Het maximale trekgewicht verschilt per model en merk en kan variëren van enkele honderden kilo’s tot meer dan 2000 kilo. Raadpleeg de handleiding van jouw elektrische auto om te controleren wat het maximale trekgewicht is.
Ten tweede moet je er rekening mee houden dat het trekken van een caravan met een elektrische auto de actieradius aanzienlijk kan verminderen. Het extra gewicht en de luchtweerstand zorgen voor een hoger energieverbruik, waardoor de batterij sneller leeg raakt. Houd hier rekening mee bij het plannen van een route en het bepalen van de laadstops.
Een ander punt om op te letten is de beschikbaarheid van laadpunten op de route. Niet alle laadpunten hebben de mogelijkheid om een elektrische auto met een caravan op te laden, dus plan je route en laadstops zorgvuldig.
Ten slotte is het belangrijk om de snelheid te matigen wanneer je een caravan trekt met een elektrische auto. Een hogere snelheid zorgt voor meer luchtweerstand en dus een hoger energieverbruik. Daarnaast kan de stabiliteit van de combinatie ook beïnvloed worden bij hogere snelheden.
Als je rekening houdt met deze zaken, dan is het zeker mogelijk om een caravan te trekken met een elektrische auto. Echter, het is belangrijk om je goed te informeren en voorbereiden voordat je op pad gaat.
Bijtelling voor een elektrische auto verwijst naar een belasting die een werkgever betaalt wanneer deze een elektrische auto ter beschikking stelt aan een werknemer voor privégebruik. Het is een belasting op het privégebruik van een auto van de zaak.
De hoogte van de bijtelling wordt bepaald op basis van de cataloguswaarde van de auto, het bijtellingspercentage en het inkomen van de werknemer. Het bijtellingspercentage wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid en hangt af van de CO2-uitstoot van de auto. Voor elektrische auto’s geldt een bijtellingspercentage van 4% over de eerste €50.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag boven de €50.000 geldt het normale bijtellingspercentage van 22%.
Als een werknemer een elektrische auto ter beschikking gesteld krijgt door de werkgever, dan wordt dit beschouwd als loon in natura en moet de werknemer bijtelling betalen. De bijtelling wordt berekend over het totaalbedrag van de cataloguswaarde van de auto en het bijtellingspercentage dat van toepassing is.
Het betalen van bijtelling voor een elektrische auto kan voor sommige werknemers nog steeds gunstig zijn, omdat de lagere brandstofkosten en onderhoudskosten van een elektrische auto vaak de hogere kosten van de bijtelling compenseren. Daarnaast kunnen werknemers die in een elektrische auto rijden, ook profiteren van bepaalde fiscale voordelen zoals de MIA (Milieu-investeringsaftrek) en de VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen).
Kortom, bijtelling voor een elektrische auto is een belasting die wordt betaald door werkgevers wanneer zij een elektrische auto ter beschikking stellen aan werknemers voor privégebruik. De hoogte van de bijtelling wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van de auto, het bijtellingspercentage en het inkomen van de werknemer.
Zijn uw vragen onbeantwoord gebleven? Geen paniek! Neem contact met ons op en wij zullen u vrijblijvend antwoord geven op uw vragen.